Mācību gada nobeigumā 3. a un 4. a klases nolēma doties ekskursijā uz starptautisko lidostu “Rīga”.
Pieteikšanās ekskursijai bija jāveic ļoti savlaicīgi. Vispirms ar atbildīgo darbinieku jau februārī vienojāmies par vēlamo datumu un laiku. Tad mums no februāra līdz maijam vairakkārt bija jāapliecina, ka tiešām ieradīsimies. Trīs dienas pirms ekskursijas bija jāiesniedz dalībnieku saraksti apstiprināšanai lidostas drošības dienestam. Beidzot saraksti bija apstiprināti un ekskursija varēja sākties.
Devāmies ceļā ar sabiedrisko transportu. Tā kā visu bijām savlaicīgi saplānojuši, lidostā ieradāmies precīzi laikā. Mūs sagaidīja gide – lidostas darbiniece, kas ir arī atbildīga par drošību lidostā. Viņa pastāstīja, ka par gidi strādā no tiešā darba brīvajā laikā un tas esot viņas hobijs. Tā kā lidostā viņa strādājot jau 37 gadus, tad esot daudz zināšanu un pieredzes, ar ko viņa grib dalīties.
Lai droši pārvietotos pa lidostu, uzvilkām dzeltenās atstarojošās vestes ar lidostas logo, pielīmējām personu apliecinošās uzlīmes.
Gide vienmēr savu stāstījumu sāka kādu ar jautājumu mums. Reizēm mums bija zināmas atbildes, bet brīžiem valdīja klusums. Toties gidei bija ko stāstīt, rādīt un skaidrot.
Pirmais, ko noskaidrojām, kas nepieciešams, lai ceļotu lidojot – nauda, biļete, personu apliecinošs dokuments.
Otrais, kā iespējams lētāk lidot. Pirmkārt, biļete jāpērk internetā – tā iespējams ietaupīt līdz 20 % no biļetes cenas. Otrkārt, jālido tikai ar rokas bagāžu.
Trešā, īpaši svarīgā lieta, ko nedrīkst runāt vai darīt lidostā, kādas lietas atļauts vai aizliegts pārvadāt rokas vai nododamajā bagāžā. Uzzinājām, ka par pārkāpumiem lidostā, iespējams iekļūt “melnajā” sarakstā, kā rezultātā uz visiem laikiem var tikt liegts lidot no lidostas “Rīga”. Dažiem tas raisīja nopietnas pārdomas par savu uzvedību.
Gide patiesi lepojās stāstot, ka Starptautiskā lidosta “Rīga” ir lielākais aviosatiksmes mezgls Baltijas valstīs. Starptautiskā lidosta “Rīga” ir Latvijas galvaspilsētas Rīgas lidosta un lielākā, kā arī centrālā Baltijas valstu lidosta, kas bez ierobežojumiem apkalpo visa veida gaisa kuģus. No lidostas “Rīga” ziemas sezonā iespējams doties uz vairāk nekā 80, bet vasaras sezonā – uz vairāk nekā 100 galamērķiem, ko nodrošina 20 aviosabiedrības. Vēl Starptautiskā lidosta “Rīga” 2017.gadā iekļuvusi starp piecām labākajām lidostām Eiropā Starptautiskās Lidostu padomes (Airport Council International, ACI) un Eiropas Foruma cilvēkiem ar invaliditāti (European Disability Forum) nominācijā Lidostu vides pieejamības balvai, kas tiek piešķirta lidostām ar augstas kvalitātes apkalpošanas kultūru pasažieriem ar īpašām vajadzībām. Lidostai “Rīga” pirmajai Baltijas valstīs izdevies saņemt Eiropas jaunajām prasībām atbilstošu sertifikātu, kas ir apliecinājums tam, ka lidosta atbilst visaugstākajām drošības un pārvaldības prasībām, kādas šobrīd ir izvirzītas aviācijas nozares uzņēmumiem Eiropā.
Tālāk mūsu ceļš veda caur drošības kontroli. Tur, kā visiem pasažieriem vai darbiniekiem, mums bija jāiziet personas identitātes kontrole un fiziskās drošības pārbaude. Uzrādījām savus personu apliecinošos dokumentus, nodevām mantas pārbaudei un paši izgājām cauri skenerim. Par laimi, mēs iepriekš bijām izpildījuši mājas darbu – iepazinušies ar drošības noteikumiem. Visi veiksmīgi šķērsojām drošības kontroli un devāmies apskates ekskursijā cauri lidostas telpām, kur uzturas izlidošanai gatavie pasažieri. Redzējām daudzus veikalus un kafejnīcas, bet izrādījās, ka mēs neko nevaram nopirkt, pat ne ūdeni, jo jāuzrāda biļete jeb iekāpšanas talons. Tas saistīts ar drošību lidostas teritorijā.
Tālāk mūs sagaidīja autobuss, kas mūs izvadāja pa lidostas skrejceļiem. Lidostā uz skrejceļiem valda savi, sarežģīti satiksmes drošības noteikumi. Uz skrejceļiem ievērojām triju krāsu līnijas – baltas, sarkanas un dzeltenas. Katras no tām apzīmē, kas drīkst pa tām pārvietoties. Ir arī lidmašīnu satiksmes regulētāji, kas kustību regulē ar diviem sarkaniem karodziņiem.
Pa ceļam redzējām dažādu aviokompāniju lidmašīnas, tehniku lidmašīnu apkalpošanai – vilcējus, stūmējus, skrejceļu tīrītājus, dažādas degvielas mašīnas – benzīntankus uz riteņiem, dažādus trapus, ratiņu vilcienu, kas pārvadā pasažieru bagāžu.
Braucām garām divām lidmašīnām, kas apkalpo konglomerātu ALIBABA GROUP HOLDING, kurš, savukārt, pazīstams ar to, ka sadarbojas Amazon, AliExpress, ebay u.c. Uzzinājām, ka lidosta “Rīga” ir galvenais loģistikas centrs Baltijas valstīs, kas sadarbojas ar ALIBABA.
Visgrūtākais jautājums, ko uzdeva gide apskates laikā, cik spārnu ir lidmašīnai? Visi taču skaidri redz, ka 2, bet izrādās, ka 1! Spārni, ko redzam lidmašīnai katrā sānā, pa apakšu vai augšu ir savienoti savā starpā. Un tikai no viena sāna spārnā tiek iesūknēta degviela.
Vēl uzzinājām un savām acīm ieraudzījām, ka ir dažādi lidmašīnu dzinēji – propelleru un reaktīvie. Gide izstāstīja, ka pirmie – aizmet ar gaisa plūsmu tevi 30 – 40 m prom, bet otrie, ievelk iekšā uz sakapā, ja neievēro drošu atrašanās attālumu no lidmašīnas dzinējiem. Vēlreiz sapratām, ko nozīmē vārdi IEVĒRO DROŠĪBU!
Atgriežoties lidostas ēkā, nokļuvām telpā, kur pasažieri saņem nodoto bagāžu. Iepazināmies ar to, kāda informācija atrodama uz uzlīmes, ar kuru marķē bagāžu, kur vērsties, ja aizkavējusies vai pazudusi bagāža. Pārsteidza informācija par to, ka atrodoties bagāžai, to piegādā tieši līdz mājas durvīm ne tikai Latvijas teritorijā, bet pat tad, ja tu dzīvo Lietuvā vai Igaunijā!
Mūs interesēja, vai iespējams ekskursijas laikā apskatīt lidmašīnas no iekšpuses. Gide apliecināja, ka tas ir iespējams katru gadu 1. jūnijā, bet tikai tad, ja esi lidostas darbinieka bērns.
Ekskursijas noslēgumā katrs ekskursijas dalībnieks saņēma piemiņas suvenīru – atslēgu piekariņu ar lidostas logo.