14.04.2016
Drošībai ir ļoti liela loma mūsu ikdienā. Ik uz soļa mēs saskaramies ar dažādiem riskiem un situācijām, kuras, rīkojoties nepārdomāti, var radīt dažāda smaguma sekas.
Iestājoties siltākam laikam skolēni daudz vairāk uzturas ārpus telpām. Lielāka iespējamība, ka viņi atradīsies tiešā dzelzceļa sliežu tuvumā. Lai nostiprinātu jau skolā apgūtās zināšanas, devāmies uz Latvijas Dzelzceļa muzeju, kurā notika drošības stunda.
Stundas uzbūve bija skolēniem ļoti saistoša. Viņiem aktīvi bija jāiesaistās atbilžu meklēšanā un spriedumu izteikšanā.
Pie ieejas muzejā ir izveidots perons, kura malā novietoti statīvi ar austiņām. Mums vajadzēja uzlikt austiņas aizvērt acis un klausīties notiekošajā. Tālumā dzirdējām troksni, kurš kļuva arvien skaļāks, uzradās vējš, klaudzēja riteņi un bija dzirdams akmeņu troksnis. Pēc mirkļa viss kļuva klusāks un klusāks, līdz austiņās dzirdējām putnu skaņas.
Drošības stundas sākumā tika noskaidrots kāds ir mūsu klases skolnieka vidējais svars. Kāds ir lokomotīves svars. Un kas varētu notikt, ja satiekas 200 tonnu un smagāka dzelzs lokomotīve ar vidēji 40 kg smagu cilvēku. Iespējamais rezultāts nevienam īsti nepatika.
Uzzinājām, ka vilciena bremzēšanas ceļš vidēji ir 2 km. Tā kā sliedes parasti nav taisnvirzienā, tad iespējamība, ka vilciena mašīnists mūs laicīgi pamanīs līdzinās nullei.
Skatījāmies animācijas filmiņas, kurās mums vajadzēja pamanīt kļūdas, kuras pieļauj uz perona, vilcienu gaidošie pasažieri. Man par prieku visas kļūdas tika pamanītas un tām rasts pamatots un loģisks skaidrojums.
Nākošā filmiņa bija par sliežu ceļu šķērsošanas iespējām, arī šajā sižetā visi pārkāpumi tika pamanīti un pareizi atbildēts uz jautājumu pa kurieni un kā pareizi jāšķērso sliedes.
Nobeigumā noskatījāmies dokumentālu filmiņu, kurā runā uz vilciena sliežu ceļiem cietušie, kuri stāsta savu pieredzi un savas sajūtas.
Pēc drošības stundas devāmies nelielā ekskursijā apskatot muzeju. Visinteresantākais mums likās dzelzceļa makets, kurā atveidots sliežu ceļa posms Ventspils – Līvbērze. Ievērojot mērogu, makets veidots tieši tāds kā viss ir dabā pauguri, koki, ēkas, tilti, krustojumi ar ceļiem, dzelzceļa pārmijas un sliežu savienojumi. Makets veidots 20 gadus un pa to brauc dīzeļvilcieni ar vagoniem, tiek aizvērtas un atvērtas dzelzceļa barjeras. Viss darbojas kā dzīvē.
Mums parādīja un pastāstīja par tvaika lokomotīves darbības principu.
Liels pārsteigums mūs sagaidīja apskatot vilciena vagonu kurā savulaik tika vesti noziedznieki. Vispirms jau ļoti šauras uzraugu telpas, tad ieslodzīto telpas, kurās lielā šaurībā bija trijos stāvos izvietotas koka lāvas. Mēs bijām pārliecināti, ka šajās telpās tika vesti attiecīgi seši aizturētie, bet gides atbilde mūs pamatīgi pārsteidza. Šajās telpās tika vesti līdz pat 40 aizturētajiem, kuri bija cieši saspiest cits pie cita, pie kam brauciens parasti ilga mēnesi, divus vai pat trīs.
Iekāpām lokomotīvē un pabijām mašīnista vietā. Izbaudījām kā bija braukt trešās klases pasažieru vagonā.