“Naudas diena” ir pasākums ar aktīvu līdzdarbošanos, kurā vieglā un saistošā veidā skolēniem tiek stāstīts par naudas lietām. Tā notika tiešsaistē, kopā mācījāmies un skatījāmies, kā arī veidojām ieguldījumu portfeli.
Mūsu vidusskolas tēmā bija informācija par ieguldījumiem: kur un kā ieguldīt, lai ieguldījumi būtu ienesīgi un saskanētu ar vēlmēm; kā novērtēt riskus, izvēlēties drošāko ceļu un nekrist krāpnieku nagos. Lai “Naudas dienas” laikā iegūtās zināšanas nostiprinātu, skolēni pildīja praktiskos uzdevumus. Visa nodarbība bija sadalīta vairākās lekcijās.
Swedbank finanšu institūta vadītājs Reinis Jansons stāstīja par ieguldījumu pamatiem, kā arī iemeslu, kādēļ būtu vērts apsvērt ieguldījumu veikšanu. Skolēni uzzināja par iespējām iegādāties akcijas un obligācijas, kā arī noskaidroja vērstpapīru tirgus dalībnieku lomu un nozīmi.
Stundas praktiskajā daļā skolēni tika rosināti diskutēt savā starpā par jautājumu “Nauda pelna naudu”. Noslēgumā lektors stāstīja kā finanšu vidē atšķirt aizdomīgus darījumus.
Otro un trešo nodarbību vadīja Agnese Lastovska, Zinātnes doktore sociālajās zinātnēs, kura iepazīstināja ar tēmu “Ieguldījumi un peļņa”. Lekcijā uzzinājām, kā rodas peļņa un kādi faktori ietekmē vērtspapīru cenas.
Mācījāmies, kā izvērtēt ieguldījumu piedāvājumus, lai nenonāktu krāpnieku nagos.
Praktiskajā uzdevumā par finanšu tirgu, dotie termini bija jāsavieto pareizā secībā, kas izrādījās visai sarežģīts uzdevums. Trešajā jeb šīs dienas noslēdzošajā lekcijā par tēmu “Risks un ienesīgums” uzzinājām, kas ir risks ieguldījumos un kādēļ tas pastāv. Noskaidrojām, kādas ir iespējas mazināt riskus.
“Naudas dienas” noslēgumā skolēni veidoja ieguldījuma portfeļus speciālā tam paredzētā rīkā. Skolēniem no saraksta bija jāizvēlas uzņēmumu akcijas, kuras jāiekļauj savā portfelī. Visas akcijas kopā veidoja 100%, skolēni izvēlējās dažādu daudzumu atšķirīgu uzņēmumu akcijas. Tās atšķiras ar vienas akcijas cenu, ar darījumu skaitu, ar pieejamo akciju skaitu. Biržas mājas lapā varēja redzēt aktuālo cenu un cenu tendenci. Vai mūsu izvēlētais ieguldījumu portfelis nesīs peļņu vai būs ar zaudējumiem, bija jānoskaidro apmēram pēc mēneša vēlreiz ieejot rīkā, kurā veidojām ieguldījuma portfeli. To atverot redzējām, ka akcijas kuras iekļāvām ieguldījumu portfelī bija nesušas peļņu 1.4% apmērā.
Izveidojot ieguldījumu portfeli, informācija par to ar pamatojumu, kāpēc izvēlējāmies tieši šo uzņēmumu akcijas nosūtījām “Naudas dienas” rīkotājiem, kuri, savukārt, pēc atbilžu saņemšanas loterijas veidā noskaidroja trīs komandas jeb klases, kuras saņems finansiālu atbalstu kāda kopīga pasākuma organizēšanai. Diemžēl mūsu komanda netika pie laimesta.
Jāpiebilst, ka pauzēs starp lekcijām viedierīcēs atbildējām uz menti.com uzdotajiem jautājumiem un noslēgumā klausījāmies grupas “Citi zēni” koncertu.
Lūk skolēnu atziņas pēc triju stundu aktīvās darbošanās:
Kristers: Man nodarbība patika. Uzzināju daudz ko par ieguldīšanu un uzņēmējdarbību. Man tas likās ļoti noderīgi. Man šīs zināšanas ļoti noderēs uzņēmējdarbības stundās.
Laura: Uzzināju vairāk par to, kā var rīkoties ar naudu. Lietderīgi, bet ne ļoti stipri patika, jo bija drusku garlaicīgi.
Madara: Bija noderīgi atgādināt, kas ir ieguldījumi, akcijas, birža. Man nepatika, ka ļoti daudz stāstīja, vienu brīdi nebija iespējams klausīties. Zināšanas man var noderēt ekonomikas stundās.
Anastasija: Es uzzināju, kā darbojas banka un investori; kādu sistēmu izmanto uzņēmēji, lai labvēlīgi veiktu savus darījumus. Man patika uzzināt par finansēšanas riskiem un kā tie darbojas, un veidot portfolio.
Vija: No šīs “Naudas dienas” nodarbības es uzzināju kaut ko vairāk par finansēm un peļņu. Priekš manis tas bija ļoti noderīgi, man patika.
Santa: Es uzzināju, kā var ietaupīt naudu. Kādi ir naudas ietaupīšanas veidi.
Raivis: Es uzzināju vairāk par lietām, kas saistās ar naudu. Piemēram, kā strādā kredīti un citas bankas lietas. Iespējams, ka man tas noderēs. Bija diezgan interesanti.
Sofija: Naudas diena man kopumā patika, bija interesanti, it sevišķi diskusijas. Uzzināju vairāk par riskiem un krāpšanas veidiem.