Pirms pusotra gada mūsu skolas 10. klašu septiņi skolēni uzsāka darbību projektā SENsationalSTEM. Tas bija Somijas, Igaunijas un Latvijas sadarbības INTERREG projekts “Pārrobežu uzņēmējdarbības attīstība skolēniem ar speciālās izglītības vajadzībām zinātnes, tehnoloģiju, inženierzinātņu un matemātikas jomās”. Projekta mērķis – nepilnu divu gadu laikā radīt starptautisku skolēnu uzņēmumu, kas uzsāktu reālu darbību vai uzņēmuma simulāciju.
Kopš projekta sākuma ir ieguldīts daudz laika un darba, lai nonāktu pie rezultāta. Vairākas dalībnieku tikšanās epidemioloģiskās situācijas dēļ nenotika klātienē, bet sadarbība notika tiešsasites platformā.
Projekts 2020.gada novembrī sākās ar divu dienu skolotāju apmācību un dalībnieku atlasi. Nākošā gada sākumā skolotāji vēlreiz tikās īpašā darbnīcā, kurā skolotāji turpināja apgūt zināšanas par uzņēmuma veidošanas procesu.
Februārī pirmo reizi MT vidē tikās gan skolotāji, gan skolēni. Šajā reizē skolēni iepazinās ar saviem komandas biedriem no Somijas un Igaunijas. Gunta, Jānis un Stefānija nokļuva komandā Nr.1, kur kopā ar viņiem vēl bija divas Igaunijas un trīs Somijas skolnieces. Laura un Marks bija komandas Nr.2 kopā ar diviem Somu un trīs Igauņu pārstāvjiem. Alekss un Viktorija kopā ar trīs Somu un vienu Igaunijas skolēnu sadarbojās komandā Nr.3. Pavisam šajā projektā skolēni darbojās 13 komandās.
Visās trijās komandās par līderiem izvirzījās mūsu skolas skolēni, viņu labās angļu valodas zināšanas bija svarīgs faktors komunikācijai ar pārējo skolu skolotājiem, mentoriem un projekta vadību.
Līdz maija beigām skolēni izmantojot MT tiešsasites platformu regulāri reizi nedēļa tikās ar savas komandas dalībniekiem. Katru otro nedēļu viņiem pievienojās arī skolu skolotāji. Tikšanās reizēs ne vienmēr visi skolēni pieslēdzās platformai, kas sarežģīja kopējo darbu. Komunikācijas valoda projekta laikā bija angļu valoda, kas atkal radīja zināmus šķēršļus.
Tikšanās reizēs skolēni strādāja pie kompānijas un biznesa plāna izveidošanas. Meklējot atbildes uz sekojošiem jautājumiem: kompānijas vārds, darba pienākumu sadalījums, meklēja katra dalībnieka stiprās un vājās puses, domāja par biznesa ideju, kas pirks mūsu pakalpojumu, kam mēs viņu pārdosim, kas produktā ir unikāls, kāpēc mūsu produkts ir labāks par citu piedāvāto, kā produkts tiks reklamēts, kā tas tiks pārdots, kādi ir iespējamie riski un daudz līdzīgu jautājumu.
Pēc daudzkārtējām tikšanās reizēm maija beigās notika paveiktā darba prezentācija projekta vadītājiem, skolotājiem un pārējiem dalībniekiem. Skolēni saņēma kvalitatīvu atgriezenisko saiti un ieteikumus kā uzlabot savu kompāniju biznesa plānus.
Līdz septembra vidum sekoja darbs tiešsaistes platformā uzlabojot un noslīpējot biznesa idejas un plānus.
Septembra vidū notika Latvijas dalībnieku divu dienu klātienes tikšanās. Šajā reizē skolēni pirmo reizi satikās ar Latvijas dalībniekiem klātienē, bet ar Somijas un Igaunijas jauniešiem turpināja darbu tiešsaistē.
Nometnē pirmo reizi skolēni iepazinās ar saviem mentoriem, kuri sniedza zināšanas un dalījās ar savu pieredzi biznesa uzsākšanai un darbībai. Tikšanās bija noderīga un sniedza jaunas zināšanas tālākam darbam biznesa veidošanai.
Pēc nometnes darbs turpinājās tiešsaistes platformā, kurā skolēni jau pēc iepriekšējā plāna tikās katru nedēļu un skolotāji viņiem pievienojās katru otro nedēļu. Šajā laika posmā tikšanās MT platformā kļuva krietni sarežģīta, jo mūsu skolēniem notika mācības klātienē, kas beidzas pēcpusdienā, kamēr Somu un Igauņu jaunieši tikties vēlējās laikā, kamēr atradās skolā. Neskatoties uz komunikācijas problēmām darbs pie kompānijas produkta izstrādes turpinājās.
Novembrī sekoja kārtējā tikšanās ar projekta vadītājiem, mentoriem un pārējiem dalībniekiem. Skolēni prezentēja šajā laikā padarīto. Mentoru iesaiste un atbalsts palielinājās. Jebkurā laikā dalībnieki varēja sazināties ar viņiem, lai noskaidrotu procesa laikā radušās neskaidrības.
Sākoties 2022.gadam Igaunijas un Somijas jaunieši klātienē tikās Somijā, bet Latvijas puse šajā tikšanās reizē nevarēja piedalīties epidemioloģisko ierobežojumu dēļ.
Februārī tiešsaistē skolēni prezentēja jau pašus produktus vai produktu idejas. Skolēnu uzdevums bija pāris minūtēs, iekļaujot biznesa plāna sadaļas reklamēt un pārliecināt klausītājus par savu produktu.
Tuvojoties projekta noslēgumam martā Latvijas dalībnieki devās uz klātienes tikšanos ar Igaunijas skolēniem. Divas darbīgas dienas tika pavadītas Tallinā, turpinot attīstīt savas biznesa idejas un klātienē iepazīstoties ar saviem komandas biedriem no Igaunijas.
Tikšanās reizē lielākā uzmanība tika vērsta uz kompānijas logo pilnveidošanu.
Katra no klātienes tikšanās reizēm noslēdzas ar padarītā darba prezentāciju, kas ļauj skolēniem praktizēties un iegūt pārliecību uzstājoties publikas priekšā.
Vēl viena klātienes tikšanās, šoreiz jau Rīgā notika aprīļa beigās. Rīgā bija ieradušies Somijas un Igaunijas jaunieši ar mentoriem un skolu pārstāvjiem. Šīs divas dienas tika veltītas jaunas pieredzes gūšanai. Sevišķi iedvesmojošs bija Jāņa Palkavnieka pieredzes stāstījums.
Guntas, Jāņa un Stefānijas komanda līdz pat noslēgumam no Latvijas puses noturējās pilnā sastāvā. Viņu radītais produkts – matemātikas spēle bērniem.
Viktorijas, Aleksa un Aleksandra komandas radītais produkts: komunikāciju platforma, kurā var uzdot jautājumus par veselīgu uzturu un kā neuzņemt liekas kalorijas vai atbrīvoties no tām veselīgi. Komanda noslēguma prezentācijā nepiedalījās, bet trešās komandas darbs tika prezentēts dalībnieku klātienes tikšanās reizē Rīgā.
Savukārt otrā komanda no Latvijas puses darbu turpināja daļēji un kompānijas izveidoto produktu prezentēja Somijas jaunieši. Darba rezultāts ir pašgājējs robots, kurš piegādātu interesentiem siltu maltīti uz mājām
Komandas savus uzņēmums projekta laikā reģistrēja Junior Achievement Finland mājas lapā, sacenšoties par labāko jaundibināto uzņēmumu.
Visbeidzot otrdien, trešajā maijā Microsoft Teams vidē Somijas, Igaunijas un Latvijas skolēnu apvienotās komandas prezentēja divu gadu laikā paveikto.
Tiešsasitē piedalījās visi dalībnieki, organizatori, mentori un skolotāji. Septiņas no komandām prezentēja savus produktus. Noslēdzoties prezentācijām konkursa žūrija (mentori un organizatoru komanda) devās apspriesties. Skolēni šajā laikā sniedza atgriezenisko saiti par projekta laikā iegūto.
Skolēnu atbildes uz jautājumu, nosauciet ieguvumus un plusus strādājot komandā, skanēja šādi: komandas darbs, sadarbība, jautrība, iespēja atbalstīt vienam otru, sasniegts mērķis, prasme sadalīt uzdevumus, draugi, valodas pilnveidošana.
Uz vēl vienu būtisku jautājumu, ko katram no dalībniekiem ir devis šis projekts, visaugstāk tika novērtētas komunikācijas un sociālās prasmes un iegūta drosme.
Sekoja svinīgā apbalvošanas ceremonija. Ceremonijā tika piešķirtas 9 nominācijas. Nomināciju “Labākā reklāma un labāka rakstītā prezentācija” saņēma Viktorijas, Alkesa un Aleksandra komanda ar produkta nosaukumu “Helather”. Nomināciju “Mācies ar prieku un labākā STEM ideja” saņēma Guntas, Jāņa un Stefānijas produkts “KENGA the mathematican”. Lai arī Marks un Laura dažādu apstākļu dēļ projekta noslēgumā nepiedalījās viņu, Somu un Igauņu starptautiski radītais produkts “Be Food” saņēma nomināciju kategorijā “Labākā inovācija”.
Neizsakāmi liels prieks brīdī, kad tika nosaukta sadarbības INTERREG projekta “Pārrobežu uzņēmējdarbības attīstība skolēniem ar speciālās izglītības vajadzībām zinātnes, tehnoloģiju, inženierzinātņu un matemātikas jomās” Grand Prix ieguvēja.
Gunta, Jānis un Stefānija var būt lepni par paveikto. Kompānijas produkts “KENGA the mathematican” ieguva augstāko vērtējumu Grand Prix!
Projekta lielās aktivitātes ir noslēgušās, priekšā vēl tikšanās ar projekta dalībniekiem no Latvijas. Tikšanās reizē plānoti dalībnieku stāsti un dalīšanās ar projekta laikā iegūto, kā arī balvu pasniegšana.