Vide, kurā pavadām ikdienu ietkemē mūs visdažādākajos veidos. Par laimi mums ir iespēja iesaistīties un veidot apkārtējo vidi arī pašiem.
Iniciatīvas “Latvijas skolas soma” ietvaros izvēlējāmies radošo darbnīcu “Skolnieks. Pētnieks. Pilsētnieks” – arhitektūra pilsētvidē. Pie mums viesojās un nodarbību vadīja arhitektes Renāte un Līva.
Vispirms mums pastāstīja par to kā jebkura celtne ietekmē apkārtējo vidi un maina to. Kā pilsētu arhitektūra tiek pielāgota dabas apstākļiem, kāpēc vietās, kur ir iespējamas smilšu vētras ēkas ceļ tieši tā, kā ar ēku izvietojumu iespējams mainīt vēja plūsmas. Uzzinājām daudz informācijas par iespaidīgākajām ēkām pasaulē.
Praktiskajā daļā tikām sadalīti trīs darba grupās. Katra grupa saņēma vienu un to pašu objektu, bet izlozējām vidi, kurā būs jāizvieto objekts. Pirmajai grupai objekts bija jānovieto Latvijas mazpilsētā, otrajai – lietusmežos, bet trešajai grupai objekta izvietošana bija jāveic Manhetenas debessskrāpju rajonā. Katrai grupai tika arī savs mērogs pret kuru objekts bija jāprojektē.
Sākām ar objekta izgriešanu no izklājuma un tā salīmēšanu.
Pirmā grupa plānoja objektu novietot bērnu spēļu laukumiņā, kā spēļu mājiņu, kura novietota virs zemes. Izmantojot daāždus pieejamos materiālus tapa makets ar bērnu un vecāku siluetiem, tika salīmētas kāpnes un izvietoti koki.
Otrā grupa izveidoja ļoti daudz krūmu un zaļo augu, viņu objekts, kurš pildīja seifa jeb noliktavas funkciju bija noslēpts klints alā, kurai pāri krita ūdenskritums. Savukārt trešā grupa iekļāvās debesskrāpju vidē un starp divām stilizētām augstceltnēm izvietoja savu objektu, kurš pildīja ekskluzīvas naktsmītnes funkciju, uz to varēja nokļūt pa gaismu atstarojošu spoguļvirsmu. Šī grupa projektējot savu objektu izmantoja visvairāk dažādu materiālu tajā skaitā stieples, foliju, divpusējo līmlentu un citus.
Noslēgumā darba grupas prezentēja savus radītos darbus, iepazīstināja ar vidi, kurā objekts izvietots un pamatoja kāpēc izvēlējās šādu objekta izvietojumu.
Pēc nodarības skolēni izteica savas domas, iepazīsimies ar tām!
Kristers: Man nodarbība ļoti patika uzzināju daudz ko jaunu par arhitektūru. Un kā apkārtējā vide var ietekmēt ēkas dizainu. Tā kā man ļoti interesē darbmācība man šī nodarbība patika.
Laura: Bija daļēji interesanti, daudz ko uzzināju par arhitektūru, bija interesanti uzzināt ko jaunu, taču bija garlaicīgi veidot kompozīciju, pietrūka laika, lai izveidotu to, kas bija plānā.
Anastasija: Es iemācījos no šī pasākuma kā veidot maketu attiecībā pret apkārtējo vidi un cilvēka garumu. Bija interesanti izmantot arī līdzekļus un materiālus, kurus iepriekš neizmantoju.
Vija: Man patika šī nodarbība ”Skolēns. Pētnieks. Pilsētnieks” par arhitektūru. Mani ieinteresēja arhitektisko modeļu izveide. Teorētiskā daļa par to kā? Kur? Un kāpēc tieši šāda arhitektūra? Bija ļoti interesanta. Rekomendēju šo nodarbību un gribētu tādas vēl.
Sofija: Šī nodarbība man diezgan patika, uzzināju jaunu informāciju, iemācījos kaut ko jaunu, bet tomēr es neteiktu, ka tas bija pārāk interesants un aizrautīgs. Vienkārši kaut kas jauns.
Raivis: Es domāju šodiena bija diezgan forša. Nevajadzēja daudz uzreiz darīt, bet vienu lietu un kuru vajadzēja koncentrēties un taisīt. Uzdevumi bija viegli un bez problēmām uztaisāmi.
Arhitekti par skolēnu veikumu izteicās atzinīgi un nodarbības noslēgumā uzzinājām, kas ir šis objekts patiesībā un kur tas atrodas.
Mūsu objekta prototips bija Portugāles pilsētā Porto esošās Nīderlandiešu arhitekta Remmenta Lūkasa Kolhāsa koncertzāles “The Casa da Músic” samazināta versija. Tas vēlreiz apliecināja, par vides un arhitektūras mijiedarbību.
Nodarbības laikā ne tikai uzzinājām par arhitektūru un vidi, bet arī par arhitekta profesiju un darba iespējām strādājot šajā profesijā.