Mūsu skolas izglītojamie, vecumā no 12 līdz 18 gadiem, atsaucās un iesaistījās valsts pētījumā projektā „Inovācijas, metodikas un rekomendācijas sporta nozares attīstībai un pārvaldībai Latvijā”, ko īsteno Rīgas Stradiņa universitāte sadarbībā ar Latvijas Universitāti. Projekta Nr.VPP-IZM-Sports-2023/1-0001 ietvaros.
Rezultāti, kas tiks iegūti, novērtējot 200 bērnu un jauniešu ar dažādiem funkcionēšanas traucējumiem, palīdzēs izstrādāt metodiskas rekomendācijas treneriem, vecākiem un sporta vadītājiem par sākuma sagatavošanas apmācību pielāgotajos sporta veidos.
Fizisko spēju novērtēšana notika sporta zālē, kur bija izvietotas 10 EIROFIT testu izpildes vietas. Ar šo testu palīdzību nosaka fiziskās sagatavotības rādītājus: veiklību, kardio – respiratorās spējas, muskuļu spēku, ķermeņa uzbūvi, lokanību, ātrumu, līdzsvaru.
Kopumā dažāda vecuma 24 izglītojamie izteica interesi un saņēma vecāku atļauju piedalīties pētījumā.
Ienākot zālē, skolēnus iepazīstināja ar projektu, katrs dalībnieks saņēma maršruta lapu, kurā tika ierakstīti viņa uzrādītie rezultāti.
Pirmais no testiem – Flamingo – līdzsvara tests. Skolēns nostājas uz 4 cm augsta, 3 cm plata plakana metāla stieņa un tur līdzsvaru. Testa izpildes laiks 1 minūte. Tiek skaitītas nokrišanas reizes vienas minūtes laikā.



Kustību koordinācijas un locekļu kustības ātruma tests. Skolēns sev priekšā uz galda taisnstūrī noliek kreiso roku (kreiļi – labo). Labā roka novietota pāri kreisajai, pārmaiņus jāpieskaras apļiem, kuri izvietoti pa labi un pa kreisi no taisnstūra. Roka maksimālā ātrumā jāpārvieto no viena apļa uz otru 25 ciklus (1 – cikls labā roka skar abus apļus).


Lokanības noteikšana – skolēns apsēžas uz grīdas ar taisnām kājām, uzliek rokas uz virsmas, kuras augstums 32 cm, un, noliecoties uz priekšu, cenšas aizsniegt tālāko punktu uz virsmas. Atkārto divas reizes.
Eksplozīvā ātruma jeb spēka noteikšana. Skolēns izpilda lēcienu tālumā no vietas, atkārto divas reizes.



Rokas statiskā spēka noteikšana – Skolēns vadošajā rokā paņem dinamometru, izstiepj roku priekšā un maksimāli saspiež dinamometra atsperi. Testu veic divas reizes.
Piecēlieni jeb vēdera prese – vēdera muskulatūras spēka noteikšanai. Skolēns apsēžas uz grīdas, saliec ceļus 900 leņķī, palīgs tur pēdas pie grīdas. Skolēns atrodas guļus stāvoklī, pēc signāla ceļas sēdus, ar elkoņiem skarot ceļgalus, šo ciklu atkārto 30 sekundes, saskaita pilnos ciklus.
Kāriens saliektās rokās – funkcionālā spēka noteikšanai. Skolēns satver stieni tā, lai pirksti atrastos stieņa virspusē, īkšķis apakšpusē un zods virs stieņa. Fiksē laiku, cik ilgi skolēns zodu notur virs stieņa.



Atspoles skrējiens – skriešanas ātruma, veiklības noteikšanai. Uz grīdas atzīmēts laukums 10 x 5m. Skolēns skrien no starta līnijas, šķērso gala līniju, un atgriežoties šķērso starta līniju. Kopā izpilda 5 šādus ciklus.


Izturības (atspoles) 20 m skrējiens – kardio – respiratorās izturības noteikšanai.
Uz laukuma atzīmētas līnijas 10m attālumā. Skolēns pēc signāla uzsāk skrējienu, šķērsojot gala līniju, atgriežas pie starta līnijas un šķērso to. Skaņas signāli izskan ar noteiktu intervālu, pēc laika tie atskan pēc arvien īsāka laika intervāla, to var atpazīt pēc papildus signāla. Skolēnam jāspēj iekļauties starp skaņas signāliem, noskrienot iespējami ilgāku laiku.
Skolēni par šo noslēdzošo testu teica, ka izskatījies vieglāk, nekā bija izpildot. Atbildot uz jautājumu, vai bija noderīgi, visi atbildēja apstiprinoši un piebilda, ka labprāt piedalītos vēl kādos pētījumos.


Pētījums noslēgsies 2026. gadā. Taču pēc mūsu uzrādītajiem rezultātiem, RSU vadošā pētniece Aija Kļaviņa teica, ka viennozīmīgi esam labā fiziskā formā, kas nozīmē, ka mūsu darbs notiek pareizā virzienā, un skolēni saņem adekvātu fizisko slodzi.
Salīdzinot ar Eirofit testu vidējiem rādītājiem, Latvijas skolēniem pēc sporta medicīnas datiem, jāsaka, ka mūsu skolēnu uzrādītie rezultāti vidēji ir labāki vēdera preses vingrinājumā un līdzsvara testā, savukārt zemāki rādījumi lokanības testā, kas ir likumsakarīgi, ievērojot skolas specifiku.