2024./2025.mācību gads
2023./2024.mācību gads
Karjeras izglītība. 8. a klase “Ceļu laboratorijā”.
Otrdien, 7.novembrī ap pusdienlaiku kopā ar 9.a klasi devāmies uz Latvijas Valsts ceļu, AS, “Ceļu laboratoriju”, lai iepazītu profesiju daudzveidību; izprastu, kādas prasmes, zināšanas un personības īpašības nepieciešamas dažādās profesijās.
No skolas kājām gājām cauri Viesturdārzam, Kronvalda parkam un garām Bastejkalnam, lai tālāk ceļu turpinātu ar sabiedrisko transportu uz Ķengaragu. Pa ceļam, protams, piestājām pie Brīvības pieminekļa. Aizbraucot līdz nepieciešamajai pieturai, izkāpām un atkal ceļu turpinājām kājām līdz “Ceļu laboratorijai”.
Ieradāmies ļoti laicīgi, tāpēc domājām, ka būs ilgi jāgaida. Tas mūs nemaz neiepriecināja, jo sāka diezgan stipri līt lietus. Mums paveicās, jo mūs sagaidīja ļoti laipni darbinieki, mums nenācās gaidīt – mūsu ekskursija sākās uzreiz.
Nepatīkami bija tas, ka nebija iespējas noģērbt virsdrēbes un atstāt savas mugursomas. Tas traucēja, jo dažās laboratorijās bija ļoti šaurs. Tās paredzētas dažiem darbiniekiem, bet mēs bijām gandrīz 20 cilvēki.
Mēs devāmies uz dažādām telpām, kurās mums stāstīja un rādīja, kā pārbauda asfalta izturību un kvalitāti izmantojot dažādas metodes, mainot temperatūras, apstākļus, mehāniskās iedarbības. Redzējām dažādas dārgas iekārtas, dažas bija tādas, kādu nav nekur citur visā Latvijā. Uzzinājām, ka strādājot “Ceļu laboratorijā” nepieciešamas ne tikai akadēmiskās zināšanas, kā piemēram fizika, ķīmija vai matemātika, bet arī fiziskā sagatavotība, roku veiklība un precizitāte.
Mēs klausījāmies un skatījāmies to, ko stāstīja un rādīja, bet nepatika, ka bija stipra smaka, bija grūti elpot, daudzviet bija liels troksnis. Bez tam ekskursija ilga nedaudz ilgāk par stundu, bijām ļoti sakarsuši.
Mums ne visai patika šī ekskursija visu iepriekš minēto iemeslu dēļ, kā arī tādēļ, ka šobrīd neviens no mums nedomā savu dzīvi saistīt ar ceļu būvi.
Naudas diena ar Swedbank
“Naudas diena” ir pasākums ar aktīvu līdzdarbošanos, kurā vieglā un saistošā veidā skolēniem tiek stāstīts par naudas lietām. Tā notika tiešsaistē, kopā mācījāmies un skatījāmies, kā arī veidojām ieguldījumu portfeli.
Mūsu vidusskolas tēmā bija informācija par ieguldījumiem: kur un kā ieguldīt, lai ieguldījumi būtu ienesīgi un saskanētu ar vēlmēm; kā novērtēt riskus, izvēlēties drošāko ceļu un nekrist krāpnieku nagos. Lai “Naudas dienas” laikā iegūtās zināšanas nostiprinātu, skolēni pildīja praktiskos uzdevumus. Visa nodarbība bija sadalīta vairākās lekcijās.
Swedbank finanšu institūta vadītājs Reinis Jansons stāstīja par ieguldījumu pamatiem, kā arī iemeslu, kādēļ būtu vērts apsvērt ieguldījumu veikšanu. Skolēni uzzināja par iespējām iegādāties akcijas un obligācijas, kā arī noskaidroja vērstpapīru tirgus dalībnieku lomu un nozīmi.
Stundas praktiskajā daļā skolēni tika rosināti diskutēt savā starpā par jautājumu “Nauda pelna naudu”. Noslēgumā lektors stāstīja kā finanšu vidē atšķirt aizdomīgus darījumus.
Otro un trešo nodarbību vadīja Agnese Lastovska, Zinātnes doktore sociālajās zinātnēs, kura iepazīstināja ar tēmu “Ieguldījumi un peļņa”. Lekcijā uzzinājām, kā rodas peļņa un kādi faktori ietekmē vērtspapīru cenas.
Mācījāmies, kā izvērtēt ieguldījumu piedāvājumus, lai nenonāktu krāpnieku nagos.
Praktiskajā uzdevumā par finanšu tirgu, dotie termini bija jāsavieto pareizā secībā, kas izrādījās visai sarežģīts uzdevums. Trešajā jeb šīs dienas noslēdzošajā lekcijā par tēmu “Risks un ienesīgums” uzzinājām, kas ir risks ieguldījumos un kādēļ tas pastāv. Noskaidrojām, kādas ir iespējas mazināt riskus.
“Naudas dienas” noslēgumā skolēni veidoja ieguldījuma portfeļus speciālā tam paredzētā rīkā. Skolēniem no saraksta bija jāizvēlas uzņēmumu akcijas, kuras jāiekļauj savā portfelī. Visas akcijas kopā veidoja 100%, skolēni izvēlējās dažādu daudzumu atšķirīgu uzņēmumu akcijas. Tās atšķiras ar vienas akcijas cenu, ar darījumu skaitu, ar pieejamo akciju skaitu. Biržas mājas lapā varēja redzēt aktuālo cenu un cenu tendenci. Vai mūsu izvēlētais ieguldījumu portfelis nesīs peļņu vai būs ar zaudējumiem, bija jānoskaidro apmēram pēc mēneša vēlreiz ieejot rīkā, kurā veidojām ieguldījuma portfeli. To atverot redzējām, ka akcijas kuras iekļāvām ieguldījumu portfelī bija nesušas peļņu 1.4% apmērā.
Izveidojot ieguldījumu portfeli, informācija par to ar pamatojumu, kāpēc izvēlējāmies tieši šo uzņēmumu akcijas nosūtījām “Naudas dienas” rīkotājiem, kuri, savukārt, pēc atbilžu saņemšanas loterijas veidā noskaidroja trīs komandas jeb klases, kuras saņems finansiālu atbalstu kāda kopīga pasākuma organizēšanai. Diemžēl mūsu komanda netika pie laimesta.
Jāpiebilst, ka pauzēs starp lekcijām viedierīcēs atbildējām uz menti.com uzdotajiem jautājumiem un noslēgumā klausījāmies grupas “Citi zēni” koncertu.
Lūk skolēnu atziņas pēc triju stundu aktīvās darbošanās:
Kristers: Man nodarbība patika. Uzzināju daudz ko par ieguldīšanu un uzņēmējdarbību. Man tas likās ļoti noderīgi. Man šīs zināšanas ļoti noderēs uzņēmējdarbības stundās.
Laura: Uzzināju vairāk par to, kā var rīkoties ar naudu. Lietderīgi, bet ne ļoti stipri patika, jo bija drusku garlaicīgi.
Madara: Bija noderīgi atgādināt, kas ir ieguldījumi, akcijas, birža. Man nepatika, ka ļoti daudz stāstīja, vienu brīdi nebija iespējams klausīties. Zināšanas man var noderēt ekonomikas stundās.
Anastasija: Es uzzināju, kā darbojas banka un investori; kādu sistēmu izmanto uzņēmēji, lai labvēlīgi veiktu savus darījumus. Man patika uzzināt par finansēšanas riskiem un kā tie darbojas, un veidot portfolio.
Vija: No šīs “Naudas dienas” nodarbības es uzzināju kaut ko vairāk par finansēm un peļņu. Priekš manis tas bija ļoti noderīgi, man patika.
Santa: Es uzzināju, kā var ietaupīt naudu. Kādi ir naudas ietaupīšanas veidi.
Raivis: Es uzzināju vairāk par lietām, kas saistās ar naudu. Piemēram, kā strādā kredīti un citas bankas lietas. Iespējams, ka man tas noderēs. Bija diezgan interesanti.
Sofija: Naudas diena man kopumā patika, bija interesanti, it sevišķi diskusijas. Uzzināju vairāk par riskiem un krāpšanas veidiem.
8.a klase nodarbībā “Naudas diena”.
Oktobra pēdējā dienā visās Latvijas skolās Swedbank organizēja tiešsaistes nodarbības finanšu pratībā “Naudas diena” 1.-12.klasēm. 8.-9.klašu klašu grupas apakštēma bija “Karjeras stunda”. Arī mūsu 8.a klases skolēni piedalījās šajās nodarbībās. Tās bija 3 video lekcijas, ko vadīja nozaru speciālisti. Pasākumu vadīja un par pozitīvu gaisotni rūpējās grupas “Citi zēni” solists Jānis Pētersons.
Swedbank speciālisti bija definējuši tēmas aktualitāti:
“Karjera. Tehnoloģiju straujā attīstība ietekmē mūs visus, arī to, kādā profesijā vai lomā strādāsim. Digitālās tehnoloģijas ir radikāli pārbūvējušas daudzas nozares, mainījušas ierasto lietu kārtību un vadošos spēlētājus, vai ir sācies mākslīgā intelekta laikmets? Jau šobrīd daļa no ierastām profesijām mainās vai izzūd pavisam, kamēr tehnoloģiju ietekmē rodas pavisam jaunas.
Kāpēc jāmācās visu dzīvi, kā mūsdienu tehnoloģijas ietekmē dažādas profesijas un vai mākslīgais intelekts ir palīgs vai apdraudējums.
Kā palielināt savus ienākumus, ja ar algu vien nepietiek, un ko darīt jau tagad, lai nākotnē būtu lielāka iespēja nopelnīt vairāk naudas.”
Nodarbību laikā klasē bija jāorganizē vairākas diskusijas par dažādiem jautājumiem:
- Kādas zināšanas, prasmes un attieksmes nepieciešamas dažādās profesijās. Kuras ir kopīgas?
- Kādas tehnoloģijas ir ienākušas dažādās profesijās?
- Ko var darīt jau tagad, lai sagatavotos nākotnes profesijai pat tad, ja nezin, ko izvēlēsies?
Diskusiju laikā bija jāprot sadarboties, risināt problēmu, argumentēt, uzklausīt citu viedokli, formulēt savu viedokli citiem. Brīžiem bija nepieciešama skolotāju palīdzība, jo diskusija novirzījās no tēmas, vai arī tēma īsti nebija izprasta.
Bija vairākas aptaujas, kas jāpilda savos telefonos aplikācijā menti.com.
Nobeigumā visiem kopā bija jāizveido aktivitāšu plāns gadam – ko darīt, lai pilnveidotu sevi, lai gatavotos nākotnes profesijai. Šo darbu iesūtot, varēja
Pasākums noslēdzās ar grupas “Citi zēni” videokoncertu.
10.b klase VSIA Latvijas Valsts ceļu “Ceļu laboratorijā”
Ekskursijas laikā mēs uzzinājām, ka saskaņā ar likumu Par autoceļiem autoceļus iedala: galvenajos autoceļos, kas valsts autoceļu tīklu savieno ar citu valstu pilsētām; reģionālajos autoceļos, kas novadu centrus savieno savā starpā vai ar republikas pilsētām, vai galvaspilsētu; vietējos autoceļos, kas novada administratīvos centrus savieno ar novada pilsētām. Kopējais autoceļu garums Latvijā ir lielāks par 71 000 km. Latvijā ir sekojoša ceļu klasifikācija: ar melno segumu; ar šķembu un grants segumu; un bez seguma.
Latvijā ir speciāla organizācija – Autoceļu kompetences centrs – kurā veic autoceļu uzturēšanas, rekonstrukcijas un būvniecības darbu kvalitātes atbilstības novērtēšanu valsts autoceļos, un ceļu pētniecības darbu vadību. Ceļu laboratorija, kas ir Autoceļu kompetences centra sastāvdaļa, veic ceļu būvmateriālu – minerālo materiālu, asfaltbetona un saistvielu testēšanu, veic satiksmes analīzi, mēra un analizē ceļa seguma parametrus, kā arī ievieš ceļu pētniecības projektus. Mums parādīja visus pētījumu procesa soļus: no ceļa seguma parauga ņemšanas brīža līdz pārbaudes rezultātu saņemšanai. Mēs uzzinājām arī, ka inženieri, kas strādā laboratorijā, mācījās RTU Mašīnzinību, transporta un aeronautikas fakultātē vai Būvniecības inženierzinātņu fakultātē.
Tāpat uzzinājām, ka pie mums ir Latvijas Ceļu muzejs, ka tur ir lieliska iespēja uzzināt par ceļu būvi un tās vēsturi, kā arī dažādām ar to saistītām tēmām. Mēs nolēmām apmeklēt muzeju, lai nostiprinātu jauniegūto informāciju.
10.b klase Jūras koledžā Novikontas
Jūras koledžā Novikontas gatavo pasaules darba tirgum konkurētspējīgus jūrniekus. Koledžā jau no pirmajām dienām students var iepazīt jūrnieka darbu. Mācības noris uz kuģa Varma klāja vai īpašos kabinetos, kuros ir nepieciešamais aprīkojums, lai teorētiskās zināšanas uzreiz nostiprinātu praksē. Tāpat lielākā daļa praktisko uzdevumu tiek veikta uz profesionāliem un daudzveidīgiem simulatoriem, kuri ļauj uzreiz iegūt nepieciešamās iemaņas un sagatavo visām situācijām jūrā. Oficiāli jūrniecībā tiek lietota angļu valoda, tāpēc Novikontas Jūras koledžā mācības notiek angliski, lai studenti uzreiz tiktu atbilstoši sagatavoti darba videi, zinātu nepieciešamos terminus angliski un varētu brīvi komunicēt ar saviem kolēģiem. Pēc teorijas un prakses nokārtošanas students saņem stūrmaņa vai motorista diplomu, un var uzreiz uzsākt darbu uz kuģa.
Katrs no mums ieguva iespēju iejusties navigatora lomā, kas vada savu kuģi pa kuģu ceļu ar simulatora palīdzību. Otrajā korpusā redzējām peldbaseinu ar dažādām ierīcēm cilvēku glābšanai avārijas gadījumā. Mums bija iespēja nogaršot pārtikas devas, kas ir uz katra glābšanas plosta.
Mums bija interesanti uzzināt, ka Rīgā, izņemot Jūras akadēmiju un Jūras skolu, eksistē mūsdienīga mācību iestāde, pēc kuras beigšanas iespējams iegūt jūrnieka pamata izglītību.
8.b un 12.b klašu ekskursija uz Jūras koledžu Novikontas
Nākotnes profesijas izvēle ir ļoti nopietns solis. Rodas daudz jautājumu: ar ko es gribu nodarboties? Kas mani interesē? Kurp doties mācīties? Vai mani tas interesētu?
Mums, 8.b un 12.b klases skolēniem, 19. oktobrī bija lieliska iespēja apmeklēt Jūras koledžu Novikontas – mācību iestādi, kas apmāca topošos jūrniekus, un Novikontas mācību centru. Iestādes mācību telpas aprīkotas ar modernām tehnoloģijām, lai mācību process būtu pēc iespējas pietuvināts reālajiem apstākļiem jūrā, un jūrnieki būtu gatavi visdažādākajām situācijām.
Milzīgu iespaidu uz mums atstāja topošo jūrnieku treniņš baseinā ar vētras, zibens, gaisa trauksmes simulāciju. Skolas pasniedzēji stāstīja par evakuāciju un glābšanas plostu izmantošanu. Skolēnus uzcienāja ar glābšanas plostu rezerves pārtikas kaloriju pakām, un izstāstīja, kā tās lietojamas.
Mācību centrā stāvējām pie stūres un veicām degošās laivas glābšanas operāciju. Ne visiem bija izdevies iziet šo sarežģīto ceļu un izglābt cilvēkus, kuriem tā bija nepieciešama. Sapratām, ka jūrnieka profesija ir ne tikai romantiska, bet tā prasa atbildību un veselību. Šīs iegūtās zināšanas noteikti noderēs arī skolas dzīvē.
Karjeras nedēļa – Bulduru dārzkopības tehnikuma apmeklējums – 10.a klase
Bulduru dārzkopības tehnikumam jau izsenis ir laba slava. Lai apskatītu skolas telpas un siltumnīcas, kā arī uzzinātu kādu izglītību iespējams iegūt beidzot šo skolu, 18. oktobrī mēs, 10. a klase, devāmies tehnikumu iepazīt.
Nokļūšanai tehnikumā izmantojām starppilsētu autobusu, un pēc pārdesmit minūšu brauciena bijām pie tehnikuma.
Tehnikuma ir liela teritorija, kura no vienas puses robežojas ar Lielupi. Skolas priekšā izveidots unikāls projekts ne tikai Latvijas, bet arī Eiropas mērogā – “Latvijas i-Dārzs”. Dārzā darbojas robots, kas pārvietojas starp augu dobēm, fotografē un skenē augus ar dažādām kamerām un lāzeru, lai sekotu līdzi augu attīstībai, darbina laistīšanas sistēmu, savlaicīgi nosaka slimību un kaitēkļu parādīšanos, informāciju apkopojot datu bāzē.
Atbilstoši augu izvietojumam, tiek programmēta laistīšanas sistēmas darbība. Laistīšanas sistēma paredz iespēju laistīt septiņas atsevišķas zonas, kurās katrā var būt savs apūdeņošanas režīms, laistīšanas laiks, ilgums, atbilstoši konkrēto augu mitrumprasībām.
Bulduru dārzkopības tehnikums var lepoties ar vienīgo Latvijā esošo dabīgo zaļo sienu, kuras dekoru veido dzīvie augi un tā tajā ierīkota laistīšanas sistēma.
Skolas vestibilā mūs sagaidīja Bulduru dārzkopības tehnikuma biotehnoloģiju laboratoriju vadītāja Līva Purmale. Līvas vadībā devāmies uz biotehnoloģiju laboratorijas bloku. Uzzinājām, ka Bulduru dārzkopības tehnikumā var apgūt dārzkopības tehniķa, ainavu būvtehniķa un arborista specialitāti, kā arī kļūt par viesmīlības speciālistu vai pavāru.
Vispirms Līva mūs iepazīstināja ar laboratoriju būtību un specifiskajiem terminiem bez kuriem nevar iztikt strādājot un vērojot procesus laboratorijā. Laboratorijas būtība ir augu selekcija. Pavisam mazi augu audu gabaliņi tiek ievietoti, dažādās barotnēs un variējot ar gaismu, siltumu tiek atrasti labākie augšanas apstākļi. Šeit nodarbojas ar augu audu kultūru mikropavairošanu.
Pirms došanās laboratorijas pētniecības telpās, uzvilkām vienreizējos halātos un bahilas. Laboratorijā ļoti strikti tiek ievērotas visas sanitārās prasības, uz grīdas esošo līniju drīkst šķērsot tikai tā “kāja”, uz kuras jau ir uzvilkta bahila. Pēc vienreizējā halāta uzvilkšanas, drīkstējām iziet nākošajā telpā.
Telpā, kur izvietotas mēģenes, gaisa temperatūra ir nemainīga, un saules gaisma tajā neiespīd; pastāvīgi darbojas antibakteriālā lampa, lai dezaktivētu mikroorganismus, kā piemēram, baktērijas, vīrusus un pelējuma sēnītes.
Mums vajadzēja mēģināt atpazīt augus un pateikt, kas aug atsevišķās mēģenēs. Vienu no daudziem stādiem atpazinām, tās bija zemenes, bet ka kādā citā mēģenē aug kartupelis, mums pat sapņos nerādījās. Nākošajā laboratorijas telpā jau paaugušies stādi saņem dažādu gaismas daudzumu un gaismas spektru, kā arī atšķirīgu siltuma daudzumu, tādejādi tiek piemeklēti vislabvēlīgākie augšanas apstākļi.
Noslēgumā devāmies uz lielajām siltumnīcām, kur augi jau ir ievietoti podiņos un gaida pircējus.
Lūk skolēnu domas par redzēto:
Madara: Man ekskursija patika. Gida stāstījumā par tehnikuma darbu bija interesanti klausīties. Patika, ka bija iespēja pastaigāt pa siltumnīcu, kur varēja apskatīt daudz augu.
Jēkabs: Man likās, ka tā bija forša iespēja iepazīt citas jomas un profesijas. Mums rādīja, kā viņi taisa un apstrādā augus, un stāstīja, kādas ir augu atšķirības. Pieņemsim, ir augi ar saknēm un ir augi ar tādu kā mākoni, kur nevar pateikt, kas ir galotne, sakne, tāpēc visus augus vajadzēja iezīmēt. Man patika ekskursija, jo daudz ko uzzināju.
Raivis: Bulduru tehnikumā man tā bija apmierinoši, jo man augi paši par sevi gluži nepatīk, bet nav jau tā ka nebija interesanti. Man palika interesantāk, kad pastāstīja, ka viņi pavairo augus, kā tur posmos griež utt. Varēja redzēt visādus augus, visvairāk puķes, bet bija arī citronu koks un vīnogas. Es otrreiz, man liekas, negribētu braukt, jo vairāk nebūtu interesanti visu to redzēt vēlreiz.
Santa: Ekskursija sākās ar krusu un sākumā likās, ka diena nebūs no pašām labākajām. Jo sākās ar stipru lietu man pat likās, ka šī diena jau ir sabojāta, bet tas bija tālu no patiesības, jo mūs ļoti mīļi sagaidīja. Bet vienīgais, kas mani samulsināja bija tas, ka mums nemaz neparādīja, kur iet sākumā. Bet tā man patika, mums rādīja prezentāciju un redzējām ziedus kā viņi aug mēģenēs.
Kristers: Brauciens uz Bulduriem man likās ļoti interesants. Es daudzko iemācījos par dārzkopību, kas man ļoti noderēs bioloģijas stundās.
Anastasija: Bija interesanti, manuprāt, uzzināt kā audzē dažādas bioloģiskos materiālus, dārzeņus, ogas un kādiem nosacījumiem ir jāpievērš uzmanība, lai eksperiments būtu veiksmīgs. Man bija pārsteigums par to ka arī mēģina eksperimentā audzēt citu jaunus dzīvos organismus.
Oktobris – karjeras mēnesis.
Karjeras mēneša ietvaros notiks daudzi pasākumi, kuru laikā skolēni varēs iepazīties ar dažādu profesiju pārstāvjiem, uzzināt par karjeras iespējām. Daži no tiem:
12.10. Tikšanās ar dziedātāju A.Vītoliņu (Amber) par dzīvi, darbu, hobijiem.
16.10. Tiešraide 18.30 Konkurētspējīgas prasmes-lekcija, nodarbība skolotājiem un vecākiem ”Konkurētspējīgas prasmes’’
19.10. Tikšanās ar mūsu skolas absolventi Agnesi Rusakovu “Darbs starptautiskajā vidē: ārlietu koordinētājs”
- plkst. 10:15.- 9.-12. klases
- plkst. 11:15.- 5.-8. klases
20.10. Seminārs-nodarbība vidusskolēniem ‘’Mērķē augstāk”. Nodarbība notiek Rīgas 25.vidusskolā. Piedalās skolas komanda.
Tikšanās Rīgas Skolēnu domes (RSD) pārstāvjiem
2023.gada 13. septembrī mūsu skolas Skolēnu padome tikās ar Rīgas Skolēnu domes (RSD) pārstāvjiem. Tikām aicināti uz sadarbību, iepazīstināti ar RSD plāniem, ar iespējām piedalīties dažādās nodarbībās un apmācībās.
RSD pārstāvji mums stāstīja, kā būtu, ja mēs pieteiktos strādāt Rīgas Skolēnu domē. Mums pastāstīja, kā strādā RSD, par to, kā tā darbojas, ko viņi dara, kā viņi savieno ikdienas skolas gaitas ar Rīgas Skolēnu domes darbu. Mums pastāstīja, ka ir Prezidentu klubs, kurā ir vairāki prezidenti no citām skolām, un šajā klubā prezidenti dalās savā pieredzē, apmainās ar idejām un iedvesmo cits citu.
Mums piedāvāja piedalīties Rudens kopsapulcē 19.oktobrī, kur skolēni var redzēt un iepazīties ar Rīgas Skolēnu domes pārstāvjiem. Var pieteikties strādāt dažādos amatos un rakstīt dažādus projektus. Rudens kopsapulcē notiek arī dažādas nodarbības, konkursi ar balvām. Tā kā diena ir diezgan gara, neizpaliek arī ēdināšana. Protams, var izpētīt arī apkārtni.
Šī prezentācija mums parādīja dažādās nākotnes iespējas un arī iedvesmoja mums pašiem labāk un aktīvāk piedalīties savā padomē.
2022./2023.mācību gads
Iepazīšanās ar profesiju daudzveidību un nākotnes karjeras iespējām
2023. gada 4. aprīlī no paša rīta 7.a un 8.a klase devās uz Ķīpsalas izstāžu centru, kur notika nacionālais jauno profesionāļu meistarības konkurss SkillsLatvia 2023. Ķīpsalā mēs pavadījām visu dienu.
“Mēs atbraucām laicīgi, noģērbām virsdrēbes un gaidījām, kad sāksies pasākums. Gaidīšanas laiku izmantojām lietderīgi – pieteicāmies uz konsultāciju pie karjeras konsultanta.
Pulksten 9.00 mūs ielaida lielajā zālē, kas bija pilna ar prezentāciju stendiem – bija pārstāvēts liels daudzums dažādu profesiju. Bija pārstāvētas arodskolas, tehnikumi, koledžas utt. Tur bija arī pārstāvji no armijas, zemessardzes, robežsardzes un policijas.
Tad sākās “Prasmju stafetes”. Mūsu komandā bija 3 cilvēki un tās nosaukums bija “6 no 66”. Mēs ieguvām 4.vietu.” /Daniels/
“Bija ļoti interesantas stafetes – bija daudz uzdevumu no dažādām profesijām.
Visvairāk man patika traktori, kas bija lieli un skaisti, un policijas droni!” /Gvido/
“Drīz pēc ierašanās, sākās skolu konkurss “Prasmju stafetes”, kur bija jau iepriekš jāpiesaka 3 pārstāvji no katras klases. 7.a klasi pārstāvēja Kate, Daniels un Gvido. Viņi ieguva 4.vietu. 8.a klases komanda ieguva 2.vietu. Visiem gāja labi.
Jau no rīta pieteicos pie karjeras konsultanta. Apmeklējuma laikā es uzzināju daudz interesanta un noderīga.
Es izstaigāju visu izstāžu kompleksu, apskatīju, kas interesants notiek. Bija iespēja daudz ko pašai izmēģināt, taču es visas iespējas neizmantoju. Es izmēģināju lietas, kas saistītas ar skaistumu. Diezgan lielu laiku spēlēju dažādas galda spēles, ko piedāvāja “Brain Games”.
Beigās bija viktorīna “AtklājSkillsLatvia”, kurā es piedalījos. Bija interesanti, arī jautājumi nebija pārāk grūti. Es ieguvu 7.vietu, kas liekas diezgan labi, jo bija ļoti daudz dalībnieku. ” /Elīza/
“Pasākumā bija daudz cilvēku, gan pieaugušie, gan bērni un pusaudži. Apkārt bija planšetes ar informāciju par daudzām profesijām. Stendos pie katras profesijas pārstāvjiem varēja pieiet klāt un apskatīt viņu pārstāvēto profesiju bukletus, priekšmetus, kas saistīti ar profesijām, dažos varēja arī kādas lietas izmēģināt. Piemēram, sajaukt no drogām sev tēju, uztaisīt no sagatavēm ķeblīti, un daudzas citas aizraujošas lietas. Dažos stendos pat tev ieveidoja matus un izveidoja “meikapu”.
Bija arī 2 pasākumi, kuros labākās vietas ieguva balvas. Es piedalījos vienā konkursā – “Prasmju konkursā” 7.-9.klasēm. Es ar klases biedriem ieguvu 4. vietu, kopā bija 9 komandas, tāpēc, manuprāt, 4.vieta ir ļoti labi, īpaši tāpēc, ka mēs bijām vienīgā 7. klase! ” /Kate/
“Profesiju izstādēs varēja gandrīz visu izmēģināt, izjust to uz savas ādas. Vēl tur bija cilvēki, kas palīdzēja atrast un apspriest nākotnes profesiju.” /Renārs/
Secinājumi:
“Man tur ļoti patika, bija ļoti jautri, un es labprāt tur dotos nākošgad!” /Kate/ “Tur varēja uzzināt par daudzām profesijām, un bija ļoti interesanti!” /Gvido/ “Kopumā man patika šis pasākums, un es labprāt tādu apmeklētu arī nākamgad!” /Elīza/ “Man ļoti patika, bija interesanti, un nākošgad es arī tur gribētu pieteikties uz konkursiem! Gribētu tur atkal labi pavadīt laiku!” /Daniels/ “Kopumā man ļoti patika, un es ceru, ka arī nākamajā gadā mēs piedalīsimies šāda veida pasākumā!” /Renārs/
Karjeras nedēļa. START STRONG seminārs.
Karjeras nedēļas ietvaros mūsu skolas divas komandas no 9., 10.un 12.klases kopā ar skolotāju Z. Lūsi piedalījās klātienes START STRONG seminārā/nodarbībā uzņēmējdarbības prasmju attīstīšanai Rīgas Valsts Klasiskajā ģimnāzijā. “START STRONG ir starptautiska apmācību programma jauniešiem un pieaugušajiem par tēmām “Karjera”, “Bizness” un “Attiecību veidošana”. Seminārus vada praktiķi – dažādu nozaru profesionāļi, kuriem ir ilggadīga veiksmīga karjera vai uzņēmējdarbība savā jomā,” rakstīts organizatoru mājas lapā. Nodarbības laikā iepazināmies ar veiksmīgas karjeras veidošanas pamatprincipiem, uzzinājām, kā mainīt savu dzīvi uz labu.
“Uzņēmējspējas ir prasme, uz ko skolā neliek lielus akcentus, tādēļ biju priecīga dzirdēt par šādu tematu. Lektors bija ļoti atraisīts, brīvs un nodarbības formāts bija atšķirīgāks nekā manā skolā. Piemērus par darba izpildi un kā darbā sasniegt vairāk, ņēma no kopēja uzdevuma. Piem., kā kolektīvam piecelties. Sākumā pārsvarā visi bija miegaini, neziņā, cilvēkos parādījās slinkums un piecelšanās process ilga apm. 5 sekundes. Savukārt, kad cēlāmies ar enerģiju, entuziasmu, smaidu un vēlmi, process ilga apm. 1 sekundi. Respektīvi, ja visu darām ar entuziasmu, enerģiju, smaidu un atdevi, visas lietas apkārt liksies daudz labākas, ja darbus pildīsim ar EES (entuziasmu, enerģiju, smaidu), tad tā izpilde būs daudz labāka un ātrāka.
Lai sasniegtu rezultātus ir jāseko šādai shēmai: palīdzi citiem -> 100% uzmanība -> 100% atdeve, kas noved pie rezultātiem. Lektors stāstīja daudz dažādu piemēru no dzīves, kā jaunieši var izveidot uzņēmumu, darot lietas, kas viņiem sagādā lielu prieku un interesē.
Izskatījām vēl vienu shēmu- Prieks -> Enerģija -> Motivācija. Šāda tipa domāšanas veids ir tikai 10% iedzīvotāju. Ja mēs šādi celsimies katru dienu, tad viss ap mums sāks kļūt daudzreiz labāks. Ja mēs citiem nesavtīgi palīdzēsim darīt lietas, dzīve mums piedāvās daudz jaunas opcijas (kā piemēram, jaunu darbu, projektus, ko uzņemties…).
Bija arī aktivitātes, kurās mēs varējām izsecināt komandas darba kļūdas, ko un kā mēs dzīvē varētu uzlabot. Ja mūsu domas nav vērstas vienīgi uz šo uzdevumu vai mērķi, bet uz citu lietu, tad noteikti nesanāks, jo līdz ar to nedarbojamies ar 100% atdevi un 100% uzmanību. Kopumā man ļoti patika šī nodarbība un bija prieks, ka varēju uzzināt jaunas idejas, kā uzlabot savas dzīves kvalitāti. Mēs uzzinājām par Facebook lapu, kurā varu uzzināt par daudziem jauniešiem, kas savu hobiju attīstījuši biznesā.”
M.L .Vītoliņa
Karjeras mēnesis 7.a klasē. Tikšanās ar kouču D.Apsīti-Pīču.
Šī gada 6. oktobrī karjeras nedēļas ietvaros 7.a klases skolēni skolas bibliotēkā tikās ar kouču Daci Apsīti-Pīču. Tā kā Dace ir ļoti pozitīvs un uz sadarbību vērsts cilvēks, uzaicinājām uz nodarbību arī dažus interesentus no 5.a klases.
Vispirms noskaidrojām, ko nozīmē vārdi “koučs un koučings”. Koučs, tas ir speciālists, kurš palīdz cilvēkam noticēt saviem spēkiem, paļauties uz sevi. Savukārt, koučings ir process, kurā kouča vadībā tiek veicināta un pozitīvi ietekmēta cilvēka attīstība, izaugsme un rezultātu sasniegšana.
Dace stāstīja par savu bērnības sapņu, profesiju. Tālāk – par to, kā sākusi strādāt, kāpēc to darījusi. Kā vienu no galvenajiem iemesliem viņa minēja finansiālo neatkarību, kas likusies ļoti svarīga. Tā kā vecāku ietekme 18-20 gadu vecumā vēl bijusi liela, vajadzēja savienot darbu ar mācībām augstskolā. Tagad, novērtējot tā laika izvēli, viņa saka, ka tas esot bijis pareizi. Pirmkārt tika iegūta ļoti laba izglītība, otrkārt – apgūta izturība, pacietība, precizitāte, māka sarunāties ar cilvēkiem, atbildības sajūta un daudzas citas praktiskas, dzīvei nepieciešamas prasmes.
Nodarbības laikā notika diskusija par to, kādas profesijas interesē skolēnus, kādas ir katra stiprās puses, kādas ir intereses un kā tas viss varētu ietekmēt turpmāko profesijas izvēli. Skolēni bija ieinteresēti, aktīvi iesaistījās diskusijā, atbildēja uz jautājumiem un paši uzdeva jautājumus.
Karjeras nedēļas pasākumi skolā
06.10.2022. Nodarbība ar kouču Daci Apsīti Pīču. Piedalās 7.a klase.
18.10.2022. pulksten 14.30.Tikšanās ar izglītības konsultantu no “Kalba’’. Piedalās 12.a,12.b,11.a,11.b klase.
19.10. 2022. pulksten 15.00. Nodarbība ar kouču Daci Apsīti Pīču. Piedalās 9.a,10.a klase.
21.10 2022. Start Strong klātienes nodarbība/seminārs – uzņēmējdarbības prasmju attīstīšanai:
- Pulksten 12.00-13.30 9.-10.klašu komanda Rīgas Valsts Klasiskajā ģimnāzijā;
- Pulksten 14.00-15.30. 12.klašu komanda Rīgas Valsts Klasiskajā ģimnāzijā “Veiksmīga uzņēmējdarbība.”
Karjeras nedēļa.17.-21.oktobris
Tēma:Uzņēmējspējas.
GALVENAIS PAR KARJERAS NEDĒĻU (turpmāk- KN)
- Karjeras nedēļas tēma- uzņēmējspējas.
- Norises laiks: 17.-21.oktobris.
- Kampaņas ietvaros no VIAA tiek piedāvāti 2 tiešsaistes pasākumi, 2 mācībstundu video, 1 atbalsta materiāls pedagogiem, 1 interaktīvs rīks skolēniem, sociālo tīklu konkursi uzņēmumu apmeklējumu atspoguļošanai 2 klašu grupām, informatīvie un vizuālie materiāli (afišu, prezentāciju, diplomu, pateicību sagataves, publikācijas medijos).
- KN laikā katra skola (vai pašvaldība centralizēti) organizē dažādus pasākumus (uzņēmumu apmeklējumus, tikšanos ar personībām/vecākiem/absolventiem, integrētas stundas mācību priekšmetos un audzināšanā, konkursus u.c.) par KN tēmu- uzņēmējspējas, kā tās pamanīt, pilnveidot un izmantot nākotnes mērķu sasniegšanai.
- Visa būtiskā informācija par Karjeras nedēļu pieejama prezentācijā šeit: https://ej.uz/KN2022 . Šajā saitē pakāpeniski būs pieejami visi KN kampaņai izveidotie materiāli (skat.3.punktu!). Karjeras nedēļā iesaistāmas visas izglītojamo vecuma grupas atbilstoši skolas kapacitātei.
2021./2022.mācību gads
Nodarbība karjeras konsultanta vadībā
“Ja to var citi, varu arī Es!” – ar šādu iedvesmojošu vēstījumu projekta “Labbūtības ceļa karte” ietvaros 6.decembrī vidusskolas klašu skolēnus uzrunāja karjeras konsultante Inga Dunke. Viņa jauniešus iepazīstināja ar daudzu pasaulē slavenu personību veiksmes stāstiem un rosināja kopīgi apzināt visas indivīdu raksturojošās iezīmes, vides apstākļus un citus ietekmējošos faktorus, kas veiksmīgu cilvēku padara par veiksmīgu.
Lekcijā, kā viens no svarīgākajiem faktoriem veiksmīgā personības pilnveidošanas ceļā, tika izcelta mentora klātbūtne un atbalsta loka veidošana ap sevi. Skolēni, lektores pamudināti, labprāt sev izvēlēja mentorus paši savā vidū un nodarbības laikā apguva daudz veidu, kā stimulēt sevi ikdienā, neļauties pagurumam un motivēt sevi sasniegt pašu uzstādītos mērķus.
Katrs vidusskolēns individuāli lekcijā paguva izveidot arī savu iedvesmas kalendāru decembrim, kas noteikti palīdzēs ne vien veiksmīgāk noslēgt pirmo mācību gada semestri, bet arī pietuvoties tām “mazajām virsotnēm.”
11.a klases skolniece Gunta
Karjeras nedēļa 2021
Mācību gada un Karjeras nedēļas 2021 tēma “Informācijas un komunikācijas tehnoloģijas (IKT) tavai karjerai”.
Lai izzinātu Karjeras nedēļas tēmu, notiks vairāki centrālie pasākumi:
11.oktobrī tiešsaistes diskusijā vecākiem ‘’Tehnoloģijas ģimenē-draugs vai svešinieks?’’ pārrunās, kādu lomu tehnoloģiju izmantošana ieņem ģimenes ikdienā, kā atbalstīt bērnus tādu nozaru iepazīšanā, kas pašiem vecākiem nav tuvas un pazīstamas.
11.oktobris plkst.19.00 diskusija vecākiem. Jautājumiem: Tiešsaistē@TavaiKarjerai; Saite: https://fb.me/e/2Ldzfvb4lJau
12.oktobrī jauniešu diskusijā’’ Iedvesmas stāsti –kā es nokļuvu IKT nozarē?’’
12.oktobris plkst.14.00 Jautājumiem: Tiešsaistē@TavaiKarjerai; Saite: https://fb.me/e/4o4nsEZgi
Savukārt 7.-9.klašu video mācībstunda VIAA youtube kontā būs no 08.10.2021.
Skolēnu pašpārvalde “Psihoemocionālās veselības veicināšanas” kursos
Pirms skolas sākšanās, augustā es devos kopā ar trīs meitenēm no skolas skolēnu padomes uz ,,Psihoemocionālās veselības veicināšanas» kursiem. Visas nodarbības, notika Ogres Meža tehnikumā. Pavisam bijām Ogrē 3 dienas. Pa nakti palikām Ogres tehnikuma kopmītnēs.
Mēs uzzinājām daudz jauna par mentālo veselību, veidojām mini projektus, ieguvām un uzzinājām informāciju, kā mēs skolā varētu pašas sev un citiem palīdzēt uzlabot psihoemocionālo stāvokli. Uzzinājām jaunas lietas par mums pašiem. Visas šīs dienas, notika pēc plānota grafika. Pēdējā dienā grafikā, kā pēdējā dienas nodarbe bija norādīta ,,Vēl foršāks vakars’’. Visi gaidījām, kad būs kāda nodarbe, pasākumiņš, bet skolotājas mūs izjokoja, tajā pašā laikā skatījās, cik mēs esam atbildīgi, vai spējam uzņemties vadīt paši, jeb kā mēs adaptējamies neierastās situācijās. Mona ierosināja doties uz Zilajiem kalniem un mēs savācām grupiņu, kas arī vēlējās šajā pārgājienā piedalīties.
Kopumā bija ļoti jautri aizvadītas pēdējas vasaras dienas!
Autors – K.G. Leimane, 8.a
Skolēnu pašpārvalde
Rīgas 66. vidusskolas skolēnu pašpārvaldes līderi Viktorija, Mona, Keita un Daniela laikā no 19.augusta līdz 21. augustam piedalījās projekta “Atbalsts psihoemocionālās veselības veicināšanas pasākumiem skolās Covid-19 pandēmijas radīto seku mazināšanai” apmācībās Ogres tehnikumā.
Nodarbībās jaunieši veidoja labbūtības ceļakarti: manas skolas jauniešu psihoemocionālās labbūtības izaicinājumi un vajadzības.
Septembrī un oktobrī skolēnu pašpārvalde organizēs aktivitātes jaunāko klašu skolēniem. Savukārt, 5. – 12. klašu skolēniem tiks piedāvātas dažādas lekcijas un nodarbības.